Nyheter 16 maj 2023

Spana in jubileumsgåvorna till staden på Stadsmuseet i sommar

Konstnären Jeremia Håkan Andersson överlämnar en tavla till kommunfullmäktiges ordförande Aslan Akbas. Foto: Kristin Lidell

Figurer av champagnekorkar, 400 mackor, två meter konst och en triptyk av lapptäcken. Göteborg har fyllt 400 år och många har velat fira jubilaren med en speciell present. Ett urval kommer att visas i utställningen Jubileumsgåvorna som öppnar lördagen den 3 juni.

– Det jag slås av när jag ser presenterna är hur mycket engagemang och kärlek till Göteborg som finns därute. Och det har blivit till konstverk, böcker, vaser och annat som slagits in som gåvor. Man kan faktiskt se kärleken till staden utställd i montrar, säger Maja Björk Lindahl, utställningsproducent.

Personliga presenter och hårda klappar
Gåvorna som lämnats in till staden kommer från både privatpersoner, föreningar och andra städer. Vid sidan av böcker, porslin och plaketter syns personliga handarbeten och konstverk med politisk udd. Föreningen Lapphexorna har velat skildra stadens själ i form av tre stora lapptäcken, som tagit närmare 1000 timmar att tillverka. Konstnären Johannes Samuelsson har skänkt bilder av 400 jubileumsmackor – och fotografen Bingo Rimér har bidragit med ett konstverk i form av en jättelik 400-kronorssedel.

– Sen måste man ju älska glada champagnekorkar med pyttesmå stickade tröjor, som vi fått av en privatperson. Eller en stengodsskulptur av Thina Segerström som kritiserar staden för rivningar, den har också sin plats, säger Maja Björk Lindahl.

Vilka gåvor som slutligen kommer med i utställningen avslöjas den 3 juni.

Ingemar Blomqvist och Carmen Sosa har valt att överräcka en tallrik och gipsfigur från anrika Bernardi konstgjuteri på Börsen till kommunfullmäktiges ordförande Aslan Akbas. Foto: Kristin Lidell

Nya och historiska presenter ställs ut
I utställningen visas också historiska gåvor från Göteborgs 350-årsjubileum.

– Stadsmuseet är en självklar plats för stadens jubileumsfirande. Vi är glada och stolta att få ställa ut både nya och historiska jubileumspresenter till staden, säger Carina Sjöholm, museichef.

Jubileumsgåvorna invigs lördagen den 3 juni i foajén på Göteborgs stadsmuseum med cider, musik, tal, ambassadörssamtal och festlig avtäckning av jubileumsgåvorna med kommunfullmäktiges ordförande Aslan Akbas. Fri entré till invigningsprogrammet. Läs mer här!