Nyheter 23 november 2022

Spana in Göteborgs dolda kulturmiljöer i ny filmserie

Stadsmuseets antikvarie Ylva Berglund är programledare för Kulturmiljöenhetens filmsatsning. Stillbild ur filmen ”Vinden i Haga”.

I serien ”Berättelser från en stad som är vår” tar Stadsmuseets Kulturmiljöenhet med sig göteborgarna på en historisk resa genom staden. Följ med till otillgängliga vindar i Haga, arkeologiska utgrävningar och möt antikvarierna på Avenyn och lär dig mer om 1800-talets stadsplanering.

Överallt finns spår som är värda att lyfta fram från människor som bott vid Göta Älv sedan 10 000 år. Odlingslandskap, vägar och bebyggelse finns kvar liksom fotbollsplatser, korvkiosker och hundrastplatser. Gatunamn finns kvar men också människor som minns.

I filmserien ”Berättelser från en stad som är vår” ges en exklusiv inblick i det spännande arbetet som bedrivs på museets Kulturmiljöenhet, som rör allt från aktuell bebyggelseinventering till arkeologiska utgrävningar.

Programledare är antikvarie Ylva Berglund – och medverkar gör hennes kollegor på kulturmiljöenheten som befinner sig ute på uppdrag i olika delar av staden – från Hisingen och Angered till Skansens kronan och Lorensberg. Det släpps löpande fler filmer – håll utkik!

I den första filmen utforskar Ylva Berglund och bebyggelseantikvarie Karin Nordström en välbevarad vind på Haga Nygata 7, som aldrig visats för allmänheten tidigare. Vinden är från 1850 och bjuder på fina detaljer och historier från förr. Klicka på filmen och se vad de hittar däruppe.

Se hela filmserien här!

Film och redigering: Gustav Larsson, Göteborgs stadsmuseum