Nyheter 07 februari 2023

Silverhjärtats hemlighet först ut i ny P1-satsning

Silverhjärta med symboler och vapensköld

Silverhjärtat visas i Stadsmuseets 1600-talsutställning Göteborgs födelse. Foto: Charlotta Gavelin

Silverhjärtat hittades under golvet i en medeltida kyrka i Nya Lödöse. Men vad betyder bokstäverna på hjärtat? Vem var kvinnan som bar det? Hör allt om Stadsmuseets egen Da Vinci-gåta i första avsnittet av nya P1-serien ”Museernas hemligheter”.

År 1916 grävs ett kvinnligt skelett upp under golvet i en medeltida kyrka i stadsdelen Gamlestaden i Göteborg. Mot den vanliga kristna traditionen hade kvinnan fått med sig en gravgåva i form av ett silverhjärta på bröstet. Fyndet, och mysteriet runt det, har tillägnats ett helt rum i museets utställning Göteborgs födelse.

Kulturradions Mattias Berg från Sveriges Radio P1 har besökt Stadsmuseet och nystat i Silverhjärtats hemlighet tillsammans med vår pedagog och historiker Håkan Strömberg.

Lyssna på första avsnittet av Museernas hemligheter här.
Läs mer om hjärtats hemlighet på vår webbplats.