En av teaterhistoriens mest fascinerande gestalter var fransyskan Sarah Bernhardt (1844-1923). Efter genombrott i hemlandet gav hon sig iväg på världsomfattande turnéer. Flera uppmärksammade rolltolkningar gjorde hon vid Stora Teatern i Göteborg, där hon gestaltade figurer som Feodora och Kameliadamen.
Under ett inventeringsarbete i det teaterhistoriska arkivet hittades affischerna till hennes kortvariga turné i Göteborg. År 1902 reste Sarah Bernhardt hit med sitt skådespelarsällskap från sin teatergrupp Theatre Sarah Bernhardt de Paris. Föreställningarna Kameliadamen och Frou-Frou spelades under två nätter på Stora Teatern på den 23 och 24 oktober 1902. De efterlängtade föreställningarna skapade mycket spänning i staden.
Den första affischen skapades av den tjeckiska konstnären Alfons Mucha. Den parisiska skådespelerskan var enskilt den mest inflytelserika figuren i Muchas liv som artist. Samarbetet mellan Mucha och Bernhardt var ömsesidigt fördelaktigt. Affischerna förevigade hennes bild och stärkte hennes ikoniska status. För sin del var Bernhardt så förtjust i Muchas arbete att hon efter 1896 använde hans design för alla affischer som annonserade om hennes amerikanska turnéer. Detta främjade Muchas arbete och hjälpte honom till en ny karriär i USA efter 1904.
/
Det var mycket intresse i hur hon betedde sig, såg ut, och hur mycket hon fick betalt under sin tid i Norden. Som en världskändis och framgångsrik kvinna, var hon under luppen från pressen och mycket skrevs om henne. År 1902 kostade en kvällsföreställnings-biljett i övre galleriet omkring 1,25 kr (motsvarande 80 kr idag) och de lyxigaste platser kostade 500 kr (motsvarande drygt 3500 kr idag).
Hon hyllades bland alla samhällsklasser och de två kvällarna i Göteborg var utsålda. Enligt tidningarna fick över 500 biljettlösa människor avvisas i Kristianstad dagen innan. Efter turnéns slut rapporterade Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning ”Sarah Bernhardts personliga inkomst af hennes föreställningar I skandinaviska länderna anslås till 70,000 kr”, vilket motsvarar 4,900,000 kr idag.
Hennes resa från Kristianstad till Göteborg finns nedtecknat i ett tidningsurklipp från GHT, 23 oktober år 1902. Det är tydligt från tiden att hon var en stark karaktär, omsusad av spänning och glamour:
Sarah Bernhardt anlände hit I dag på f.m med kontinentaltåg från Kristiania. Utanför Bergslagsbanestationen hade flera hundra människor samlats för att uppfånga en skymt af den världsberömda divan ”Le Grande Francaise”.
Och inne på perrongen, dit dock endast med biljetter försedda ägde tillträde, hade äfven samlats ”fullt hus”. Tåget var omkring 20 minuter försenat. Strax efter det, det stannat vid perrongen syntes m:me Bernhardt på plattformen till en 1: klass sofvagn. Med spänstiga steg gick hon genom den packade folkmassan ned till sin täckte vagn, som genast rullade i väg.
Från stationen åkte divan direkt till Grand Hôtel, där hon med sitt sällskap tagit in äfven på hotellplatsen utanför Grand hade många åskådare samlats.
/
Det blev en storsuccé bland göteborgarna. Tidningsurklipp och recensioner i arkivet antyder hur minnesvärd natten var. Från en beskrivning i minsta detalj av hennes kostym och kläder på föreställningarna till glädjeförklaringar som ’Fråga torde vara, om Göteborg haft någon så stor teaterafton som i går’. Hon var en sann ikon på sin tid och uppståndelsen över att hon kom till Göteborg ska inte underskattas:
Nu är Sarah Bernhardts besök ett minne. Vi tacka henne af fullaste hjärta för hvad hon bjudit oss. Hon lämnar off för visso mycket rikare än hon fann oss i torsdags morse. Merci! Merci!
Morgon Post, 1902-10-25
Text av Hannah Josey, Museiassistent Göteborgs stadsmuseum
Carlotta
Läs mer i våra samlingar
Läs mer om Sarah Bernhardt och andra teaterprofiler i vår samlingsdatabas Carlotta.
Läs mer här