11 januari 2023

Samtida hyllning till Augusta Lundin visas på Stadsmuseet i vår

Designern Alice Svensson Brostedt ställer ut en kollektion i utställningen om Augusta Lundin i vår. Foto: Linnéa Jacobsson

I vår uppdateras den pågående succéutställningen Augusta Lundin – Sveriges första modehus med flera samtida kreationer, då en ung designer och en skräddare omtolkat det historiska modehuset för 2020-talet. Hommage à Augusta Lundin visas 25 jan–3 september 2023.

I Stadsmuseets utställning om modepionjären Augusta Lundin visas drygt 50 enastående plagg från hennes ateljé från 1880- till 1930-tal. I januari adderar nyutexaminerade designern Alice Svensson Brostedt (Beckmans Designhögskola) och Matilda Wesslén (Tillskärarakademien i Göteborg) flera nysydda klädesplagg till utställningen.

I min tolkning av varumärket Augusta Lundin har jag utgått från begreppet duktig flicka.

Alice Svensson Brostedt, designer

– Våra nytillkomna bonusbidrag imponerar i design och hantverksskicklighet. De visar också att modehuset Augusta Lundin är relevant än idag och av intresse för unga designers, säger modejournalisten och författaren Lotta Lewenhaupt, som curerat utställningen tillsammans med scenografen och kostymtecknaren Anna Bergman Jurell.

Nutida haute couture och historiskt hantverk

Utifrån en uppgift på Beckmans designhögskola har designern Alice Svensson Brostedt sytt och designat en kollektion om tre plagg, som uppdaterar och moderniserar Augusta Lundins stilideal för 2020-talet.

Svart kappa med satinbyxor i materialen ull, organza, bomull, satin av designern Alice Svensson Brostedt. Foto: Linnéa Jacobsson

– I min tolkning av varumärket Augusta Lundin har jag utgått från begreppet duktig flicka, som går tillbaka till 1800-talets fina flicka. Från Augusta Lundins plagg har jag plockat ut detaljer, siluetter, skärningar och hantverk. Jag har skapat bärbara, lyxiga och vardagliga plagg för den ”starka kvinnan”, säger Alice Svensson Brostedt.

Teaterskräddaren Matilda Wesslén har på Tillskärarakademin i Göteborg skapat en replika av en klänning från 1905, väl trogen den intrikata franska sömnadsteknik som utövades under Augusta Lundins tid.

Den tog mig över 100 timmar att tillverka, i sömnad och konstruktion.

Matilda Wesslén, teaterskräddare.

Teaterskräddaren Matilda Wessléns replika av Augusta Lundins klänning från 1890-talet. Klänningen finns i museets samlingar och kommer att ställas ut i samband med nytillskotten den 25 januari. Foto: Ferdinand Forsman

– Den tog mig över 100 timmar att tillverka, i sömnad och konstruktion. Det mest tidskrävande och utmanande var att sy alla detaljer som stråveck, band och rynkningar. Den här klänningen tillverkade jag i min lilla lägenhet på 33 kvadrat under pandemin, säger Matilda Wesslén.

Hommage à Augusta Lundin visas i den pågående utställningen om Augusta Lundin 25 jan–3 sep 2023.

2 april 2022 – 3 sep 2023

Augusta lundin – sveriges första modehus

Augusta Lundin (1840–1919) anses vara den allra första couture-sömmerskan i Sverige och öppnade 1867 sin ateljé. Hennes modekreationer följde det parisiska modets strömningar och bars av personer från såväl kungahuset som kulturvärlden.

Läs mer om utställningen