Nyheter 15 februari 2022

Phoebe Boswells monumentalverk till Stadsmuseet

Blyertsteckning av människor och stadsliv i Göteborg

Del av verket ”Tramlines” av Phoebe Boswell. Foto: Hendrik Zeitler

Konstnären Phoebe Boswells Tramlines är en sju meter lång blyertsteckning och videoprojektion som tar betraktaren med på en spårvagnsresa från Angered till Linnéstaden. Verket kommer att visas som en del i 1900-talsutställningen Grejen med Göteborg. Den 23 februari kommer konstnären att färdigställa verket på plats och delta i ett publikt konstnärssamtal på Stadsmuseet.

– Jag gjorde verket i och för Göteborg. Att det nu kommer att få bo i staden där det föddes är väldigt rörande för mig. Det är en ära att den nu får en plats i stadens kulturhistoria, säger Phoebe Boswell.

Verket Tramlines (2015) skapades när Boswell vistades i Göteborg på ett konstnärsstipendium och har tidigare visats i hennes soloutställning på Göteborgs konsthall 2018.

– Verket började som en utforskning av en plats jag inte kände – en plats som jag hade fått höra var väldigt segregerad – och en undersökning av vad denna plats skulle göra av min svarta kvinnokropp; hur jag skulle bli behandlad, välkomnad, och så vidare, säger Phoebe Boswell.

Hon tog med sig sin kamera och fotograferade detaljer längs med spårvagnslinjen, som hon sedan överförde till den långa teckningen.

Blyertsteckning av stadsliv och människor i Göteborg

Del av verket ”Tramlines” av Phoebe Boswell. Foto: Hendrik Zeitler

Konstnärligt perspektiv på kulturhistorien
När Tramlines nu återvänder till sin tillblivelseort Göteborg och 1900-talsutställningen Grejen med Göteborg på Stadsmuseet, sker det genom ett generöst inlån på femton år. Det är ett av flera konstnärliga perspektiv på Göteborg som ges i utställningen. Här visas även verk av konstnären Nina Bondeson, illustratören Dennis Chan och poeten Sara Garib.

– Medan utställningen berättar om 1900-talets Göteborg utifrån föremål, kan konsten hjälpa oss att få syn på nya saker i kulturhistorien. Phoebe Boswells verk är fascinerande, inte bara för att hon är en väldigt skicklig tecknare, utan för att hon skildrar staden och dess människor med en samtida, skarp blick. Vi är glada och stolta över att hennes bild av Göteborg blir en del av 1900-talsutställningen för lång tid framöver, säger utställningsproducent Maja Björk Lindahl.

Phoebe Boswell kommer till Göteborg
Den 23 februari kommer Phoebe Boswell till Stadsmuseet för att färdigställa verket på plats på museet. Hon kommer också att delta i ett publikt konstnärssamtal tillsammans med Liv Stoltz, intendent för utställningar och Mija Renström, intendent för pedagogik på Göteborgs Konsthall, klockan 18.00.

Phoebe Boswell. Foto: Emile Holba

ARTIST TALK: Phoebe Boswell (OBS! Engelska)
23 feb kl. 18.00-19.15
Göteborgs Konsthall leder ett konstnärssamtal med Phoebe Boswell om hur hennes teckning kom till och zoomar in på detaljer i verket. Samtalet är på engelska. Ingår i entrébiljett.
Läs mer här.