Nyheter 27 april 2021

Nyhet – Göteborg berättar blir Årets samtidsdokumentation

Fem personer ur projektet Göteborg berättar i olika delar av staden

Stadsmuseets jubileumsprojekt Göteborg berättar har tilldelats priset Årets samtidsdokumentation 2021 på Museernas årsmöte. Priset delas ut av DOSS – Dokumentation av Samtida Sverige. DOSS vill med priset uppmärksamma särskilt inspirerande och nytänkande samtidsdokumentära projekt.

Juryns motivering:

Inför staden Göteborgs 400-årsfirande bestämde sig Stadsmuseet för att berätta om ett utsnitt av stadens invånare, genom att intervjua 100 personer i skiftande ålder och kön och från olika stadsdelar. Fotografen valde i samarbete med de utvalda hur de ville avbildas, vilket gett en dimension till resultatet, och museet fann lösningar på de utmaningar av administrativ art som finns när barn ska medverka.

– Vi är så glada och stolta över priset, som också är stadens och göteborgarnas pris. Utan de hundra göteborgare som deltagit så frikostigt med sina berättelser och bilder till projektet så hade det aldrig blivit ett så fint resultat. Det här priset är en bekräftelse på att vi lyckats med vår jubileumssatsning – och nu ser vi fram emot att visa upp resultatet i vår utomhusutställning på Gustaf Adolfs torg den 4 juni, säger Carina Sjöholm, museichef.

Om projektet

Göteborg berättar är ett projekt och en utställning som dokumenterar det samtida Göteborg och görs i samband med stadens 400-årsjubileum. Hundra göteborgare i åldrarna 6-97 år har fotograferats och intervjuats om livet i staden. De personliga berättelserna, tillsammans med uttrycksfulla porträttbilder tagna av fotografen Stefan Edetoft, finns nu sparade i museets arkiv. Den 4 juni 2021 tar dessa berättelser också plats i centrala Göteborg, i en stor utomhusutställning på Gustaf Adolfs torg.

Om priset

Priset för Årets samtidsdokumentation 2021 delades ut digitalt på Museernas årsmöte den 27 april 2021. De övriga nominerade var Världskulturmuseerna och Norrbottens museum.

Läs mer om projektet och utställningen Göteborg berättar här.