Samlingsblogg 03 januari 2024

Den första Volvon

Historien om Volvos tio första tillverkade prototyper från 1926 innehåller både fakta, skrönor och spekulationer. Det är därför tacksamt att det finns arkivhandlingar och fotografier bevarade som rätar ut en del av frågetecknen och bidrar till ökad kunskap om de mytomspunna bilarna.

En gammal trotjänare

Göteborgs stadsmuseum förvaltar världens äldsta Volvo. Det är den enda kända överlevaren från den provserie av bilar som Assar Gabrielsson och Gustaf Larsson lät tillverka sommaren 1926. Provserien gjordes på spekulation för att öka deras chanser att få finansiering till en framtida serieproducerad bil. Museets bil skänktes av fotograf Sven Sjöstedt till dåvarande Göteborgs museum redan 1936, och det är troligtvis också då arkivalierna överlämnades.

Den första volvon.

Besiktningsinstrument, kontrakt och försäkringshandlingar

Det intressanta besiktningsinstrumentet berättar att bilen besiktigades i tillverkningsorten Stockholm den 31 augusti 1926, och att ägaren var Ingenjör G. Larsson, det vill säga Assar Gabrielssons kompanjon. Bilen sattes ihop under ledning av honom och det är också därför bilmodellen anges vara en G.L. Arbetsnamnet på bilen var ju Larsson eller G.L. innan man beslutade sig för Volvo. Uppgiften om motorns 25 hästkrafter skiljer sig från vad som angavs för den serieproducerade Volvo ÖV4. I försäljningsbroschyren lockades nämligen tilltänkta köpare med ”cirka 28 hästkrafter. Vid 2000 varv”. Vidare så anges motornumret vara 2 och chassiet 4, vilket bevisar att det är en av de först tillverkade bilarna i serien.

Provbilen kommer ut på marknaden

Bilen hamnade i bilregistret i Göteborg kort därefter, den 17 september, och fick då registreringsnumret O 5822. Drygt ett halvår senare signerade Sven Sjöstedt kontraktet där han köpte bilen på avbetalning av Assar Gabrielsson. I kontraktet anges dock motorns nummer som 4, vilket kan vara en förväxling med chassinumret eller så har motorn bytts ut innan han övertog fordonet. Göteborgs museum överlät Volvon på slutet av 1950-talet till de Industrihistoriska samlingarna vid Götaplatsen, vilket var ursprunget till det som snart skulle bli Göteborgs industrihistoriska museum. Vid den här tiden renoverades bilen och lackades om och enligt bilderna förstår man att ytterligare åtgärder blev gjorda.

Kan den ha gått 40 000 mil?

Ett av de stora mysterierna kring bilen är vad som hände med den under det dryga halvåret innan Sjöstedt tog över bilen. Den sägs har rullat i närmare 40 000 mil innan den skänktes till Göteborgs museum, men Sjöstedts anhöriga hävdar att det är en omöjlighet. Enligt dem använde han bilen enbart för resor till sina fotouppdrag och färder mellan Varberg och Göteborg. En förklaring kan vara att amerika-svensken Ivan Örnberg, senare anställd av Volvo som chef för personvagnsavdelningen, anlitades för att hårdtesta tre av de första bilarna hösten 1926. Det kan vara en förklaring till mätarställningen och eventuellt motorbyte. Sjöstedt kanske fick en ersättningsmotor med mindre gångtid?

Text av Paul Epäilys, arkivarie, Göteborgs stadsmuseum.

Alla aktiviteter
Det finns inga kommande aktiviteter