Samlingsblogg 24 januari 2024

Smink och skönhet – Ett tidlöst koncept

Under året har vi inventerat smink och andra skönhetsprodukter som ingår i Göteborgs stadsmuseums samlingar. Det är tydligt att människans behov av att vilja förbättra sitt yttre inte förändrats särskilt mycket även om produkterna i sig kanske ser annorlunda ut.

I Göteborgs stadsmuseums samlingar finns det över 1000 föremål kopplade till skönhet, både för kvinnor och män. Det är alltifrån elektriska hårtorkar till smink, hårspännen och rakvatten. Bland de äldsta föremålen hör en samling medeltida hårkammar i ben och bland de nyare hör Carmen Curlers från 1960-talet. Förutom dessa exempel har vi även en damrakhyvel från 1930-talet med runt huvud för att raka armhålorna med och flera mustaschhållare för att männens ansiktsbehåring ska hålla formen hela dygnet.

Pihlströms parfymeri

En av de större samlingarna av skönhetsföremål kommer från Pihlströms parfymeri i Göteborg. Samlingen innehåller smink, parfym och skönhetsprodukter från slutet av 1800-talet fram till mitten av 1900-talet och många av förpackningarna är fortfarande obrutna. Totalt ingår 192 föremål i samlingen. Mycket av det äldre sminket är dosor med kompaktpuder av märket Dorin Paris men där förekommer även parfymflaskor, puderdosor från modehuset Worth och läppstift från Lancôme. Det finns även en presentbox med namnet ”Miss Seventeen” som innehåller tvål, puder och bubbelbad, allt i obrutna förpackningar.

Samlingen köptes in till museet år 1970 för 100 kr och det skedde troligtvis i samband med att Pihlströms parfymeri lade ner verksamheten 1969 efter att ha funnits i mer än 90 år. Redan 1877 annonserade Olivia Pihlströms parfymeri i tidningarna. Hennes verksamhet låg i hotell Haglund på Södra hamngatan, senare Grand Hotel och där låg butiken kvar ända fram till att den stängde igen.

Förutom ögonskuggor, läppstift och hårband, innehåller samlingen även flaskor med parfym och hårvatten av olika slag. Dessa bjuder på extra utmaningar vid hantering och förvaring i magasin eftersom de fortfarande innehåller vätska. Många av flaskorna är otäta och har läckt sedan tidigare, så det är viktigt att flaskorna förvaras stående och stabilt så att inget ytterligare läcker ut.

Carmen curlers – för vackra lockar

Ett annat roligt förvärv från skönhetsavdelningen är hårlockningsutrustning från Siv Ally Wiklund som var hårfrisörska och drev sin första salong i Kålltorp 1954. Från henne har vi olika typer av spolar och redskap som använts för lockning av hår, från de tidiga onduleringsteknikerna med tång eller klämma runt 1900 till kemisk permanent och Carmen Curlers från andra halvan av 1900-talet. Siv Ally Wiklund som var född 1921 skänkte föremålen från sin frisörsalong till museet 1991 efter att hon gått i pension och avslutat sin verksamhet.

Inventeringen som nu pågår i våra magasin innebär en stor kunskapsinsamling och att väldigt mycket information om enskilda föremål nu finns tillgängliga via våra databaser för alla som är intresserade.

Text av Anna Adrian, konservator Göteborgs stadsmuseum.

Carlotta

Sök i samlingarna

Du vet väl att du kan hitta fler spännande ting i våra samlingar? Följ länken nedan och botanisera runt!

Till samlingarna