Nyheter 01 februari 2024

Revy i Publikens monter!

Nisse Peters var en välkänd karaktär inom göteborgshumor och revykretsar under andra halvan av 1900-talet. Med folklig humor, genuin publikkontakt och snabba repliker bidrog Nisse Peters till utvecklingen av den välkända göteborgshumorn. Hans dotter Elisabeth Petersson ställer nu ut hans scenkostymer i Publikens monter.

Åren 1960 till 1980 var något av en guldålder för göteborgsrevyn. ”Veckas revy” spelades på Liseberg och på teve visades ”Jubel i busken” och uppföljaren ”Låt hjärtat va me”. Satir och snabbtänkthet blandades med göteborgsslang. Nisse Peters medverkade tillsammans med Sten-Åke Cederhök och Sonya Hedenbratt. Med hjälp av teves genomslagskraft blev de folkkära och skapade en ihållande bild av göteborgaren. Och låten ‘Knö daj in’ blev en av Göteborgs mest ikoniska melodier. Minns du?

Publikens monter är en utbytbar del av utställningen Grejen med Göteborg där göteborgarna själva får ställa ut sina grejer. Har du också något med en spännande berättelse som du tycker passar in här bland andra göteborgsföremål? Mejla stadsmuseum@kultur.goteborg.se, märk mejlet “Publikens monter”.