Nyheter 07 september 2022

Ny säsong av museipodden ”En kvart om Göteborg”

Stadsmuseets Kristian Jonsson, Ylva Berglund och Håkan Strömberg gör podden ”En kvart om Göteborg”.

Ny säsong! I ett halvt decennium har Stadsmuseets poddare matat lyssnarna med kulturhistoria och angelägna perspektiv på staden i podcasten ”En kvart om Göteborg”. I höst går de in i väggen och pratar med husfasader, åker spårvagn och tittar närmare på några av stadens hotell.

Vad pratar Göteborgshusen om? Vad är idén bakom spårvagnen egentligen och vad gör det med stadstempot? Och varför ploppar det upp så många nya hotell i staden och hur hänger det ihop med urbaniseringen? Det är bara några av frågorna som avhandlas i Stadsmuseets podcast i höst.

– Vi fortsätter att föra en lågintensiv kamp mot allas vår hemmablindhet och öppna små dörrar som gör att staden vidgas. Målet är att våra lyssnare ska upptäcka nya saker i stadsrummet och se sig om på ett nytt sätt, säger Håkan Strömberg, en av programledarna.

Historia, humor och nutidsspaningar
Det har blivit 43 avsnitt sedan starten 2017 för programledartrion Ylva Berglund, antikvarie, Kristian Jonsson, bebyggelseantikvarie, och Håkan Strömberg, historiker och pedagog. Tillsammans tar de sig an aktuella och angelägna ämnen som rör staden och stadsutveckling – och varvar med kulturhistoriska tillbakablickar, nutidsspaningar, associationer, humor och en och annan sång.

– Detta är podden för alla som är intresserade av Göteborg på olika sätt. Vi vill väcka en nyfikenhet på staden och förmedla vår egen wow-upplevelse och upptäckarlust, säger Ylva Berglund.

– Ja, eller så ger vi dig en kul anekdot om Göteborg som du kan berätta på nästa fest, säger Kristian Jonsson.

Den 7 september släpps höstsäsongens första avsnitt ”Väggar som pratar”. Här kikar Ylva och Håkan närmare på det kommunicerande stadsrummet, arkitektoniska skönhetsideal över tid och vad husfasaderna egentligen språkar om.

Lyssna på alla avsnitt här!

FAKTA: Podcasten en kvart om Göteborg

• Startade 2017 och var då Göteborgs första och enda museipodcast.
  • Programledare är Ylva Berglund, antikvarie, Håkan Strömberg, pedagog och historiker och Kristian Jonsson, bebyggelseantikvarie på Göteborgs stadsmuseum.
  • Podden behandlar aktuella nutidsfrågor varvat med associativa och historiska återblickar på staden Göteborg.
  • En gång i månaden släpps ett nytt avsnitt på Stadsmuseets webb, Spotify eller i en podcastapp nära dig.