Nyheter 06 april 2023

Nu kan du lämna en jubileumsgåva till staden

Presentbord

Vid ett par tillfällen i april har alla möjlighet att lämna en valfri gåva till staden på Börsen vid Gustaf Adolfs torg. Ett urval kommer att visas i utställningen Jubileumsgåvorna på Göteborgs stadsmuseum, som öppnar 3 juni.

2021 fyllde Göteborg 400 år, men på grund av pandemin går det stora jubileumsfirandet av stapeln nu i sommar. Som en del i firandet kommer ett urval av stadens jubileumsgåvor att visas på Stadsmuseet.

– Vi är glada att få visa ett urval av både nya och historiska jubileumspresenter till staden. Utställningen kommer att visas under sommaren och hösten 2023. Där får publiken också se gåvor till staden från tidigare jubileer, säger Carina Sjöholm, museichef.

Gåvor tas emot i Börsen
För den som vill lämna en gåva till jubilaren Göteborg blir det tre tillfällen på börsen i april. Den 5 april klockan 10-11, den 14 april klockan 14-15 och den 28 april klockan 9-10. På plats att ta emot gåvorna är kommunfullmäktiges ordförande eller någon av förste, andre och tredje vice ordförande. Den 3 juni öppnar utställningen Jubileumsgåvorna på Stadsmuseet, som visas året ut.