Nyheter 16 december 2021

Högupplösta julklappar från Göteborgs museer

Under 2021 har museerna i Göteborgs Stad – Röhsska museet, Göteborgs konstmuseum, Sjöfartsmuseet Akvariet och Göteborgs stadsmuseum – inventerat bilder med så kallad utslocknad upphovsrätt som nu publiceras på Wikimedia Commons genom projektet ”2021 bilder år 2021”.

Museerna har arbetat nära Wikimedia Sverige, som bistått med kunskap och verktyg för massuppladdning av bilder. Syftet har varit att personal på museerna ska lära sig systemen för vidare uppladdning av bilder med fri användning som en löpande del av verksamheten.

Äntligen tar vi nu ett första steg i det strategiska arbete med att tillgängliggöra det kulturarv Göteborgs museer förvaltar.

Britta Söderqvist, avdelningschef, Göteborgs museer och konsthall

För Stadsmuseets del har nu 600 fotografier tillgängliggjorts under året, både avfotograferade arkeologiska föremål och tavlor samt historiska bilder på byggnader, platser och människor i staden. En bildskatt som nu äntligen tillhör alla medborgare.

Bilderna är licensierade med Creative Commons BY 4.0 alternativt Public Domain när det är möjligt. CC BY 4.0 innebär att användaren har möjlighet att dela och bearbeta bilden men behöver ge ett erkännande till upphovspersonen/ institutionen.

Fördjupa dig bland samtliga bilder här!