18 januari 2022

Från Saga Becker till svensk couture och familjekul på Stadsmuseet i vår

Svartklädd, leende kvinna med mörkt lockigt hår

Skådespelaren och författaren Saga Becker är en av gästerna på vårens Queer onsdagar. I samarbete med RFSL Göteborg. Foto: Mimmi Lassen Westberg

Programsläpp! Våren bjuder på djupdykningar i queera livsöden, spännande författarskap och historiska lekar för hela familjen. Dessutom öppnar de populära museilägenheterna i Haga åter upp för visningar.

– I vårens program är förhoppningen att alla ska hitta något som intresserar dem, oavsett om en är intresserad av krig, mode, queera berättelser eller bara vill gå på en visning av Grejen med Göteborg en regnig söndag, säger programsamordnare Johanna Holst Palmborg.

Visningar och aktiviteter för hela familjen

I vår ges visningar av nya 1900-talsutställningen Grejen med Göteborg och kommande modeutställningen Augusta Lundin – Sveriges första modehus, som visar svensk couture från sekelskiftet. De populära familjevisningarna fortsätter att ges utvalda söndagar, så även familjesöndagarna. Under parollen ”Glömda lekar” presenterar Stadsmuseet en handfull lekar, pyssel, tricks och utmaningar från 1900-talet.

I vår fortsätter Stadsmuseet att erbjuda visningar av aktuella utställningar för stora och små. Foto: Kristin Lidell

Fullspäckade onsdagar på Stadsmuseet

Onsdagsföreläsningar, Queer onsdag och historiska föredrag – ett onsdagsbesök på Stadsmuseet både berikar och berör. Föreläsningsserien Queer onsdag fokuserar i vår lite extra på queera livsöden, från Saga Becker och Lasse-Maja till Selma Lagerlöf. I vårens Onsdagsföreläsningar bjuder museet in författare som på olika sätt skrivit om teman kopplade till museets aktuella utställningar. Mat, kvinnohistoria och svensk haute couture är ämnen som avhandlas.

Dessutom får museet besök av Fornminnesföreningen och Göteborgs hembygdsförbund ett antal onsdagar under våren, som bland annat utforskar den expanderande storstaden Growthenburg och sätter den exotiska kalkonen i historiskt perspektiv.

I föreläsningen ”Kalkonen – en exotisk nykomling i det tidigmoderna Sverige” djupdyker fornminnesföreningen i kalkonens historia. Foto: Still life with turkey pie,Pieter Claesz (Rijksmuseum)

Sjöfartsmuseet Akvariet gästar med samtalsserie

Sjöfartsmuseet Akvariet är stängt för renovering men gästar återigen Stadsmuseet med sin programserie ”Samtal om…” Här träffas personer med anknytning till den maritima världen och samtalar om erfarenheter, livsöden och berättelser från havet. I vår blir det samtal om allt från Lasse Dahlqvists visskatt till kvinnors liv i det gamla Majorna.

Lasse Dahlqvist satte ton till hamnstaden och skärgården som ingen annan. Sjöfartsmuseet Akvariet utforskar hans visskatt den 3 februari i samtalsserien ”Samtal om…”. Foto: Göteborgs stadsmuseum, Hjörnearkivet

Hem i Haga återöppnar

I vår öppnas åter dörren till museilägenheterna på Haga Nygata. Med start i april erbjuds guidade turer i en järnbärares, en skomakares och en arbetares historiska hem. Här ges en inblick i hur vardagen kunde te sig i Göteborgs första förort under 1800- och 1900-talet.

Möt våren på Hem i Haga. Foto: Göteborgs stadsmuseum.

Se alla aktiviteter nedan.

program Våren 2022

Alla aktiviteter
Påsklov: Pop-up tidsmaskin
Tis 2 apr
Påsklov: Pop-up tidsmaskin Har du någon gång drömt om att kunna resa i tiden? Under påsklovets tisdag blir detta möjlig på Stadsmuseet.
Queer onsdag: Vem får ta plats i historien?
Ons 3 apr
Queer onsdag: Vem får ta plats i historien? Om homoliv i Bohuslänmed Jienny Gillerstedt, samtidsarkeolog och utställningsproducent på Bohusläns museum.
Fornminnesföreningen: Bronsåldersskatten från Alingsås
Ons 3 apr
Fornminnesföreningen: Bronsåldersskatten från Alingsås Arkeologerna Mats Hellgren och Johanna Lega från Göta arkeologi berättar om fynd.
Dagvisning: 1900-talets Göteborg
Tors 4 apr
Dagvisning: 1900-talets Göteborg I den här visningen tittar vi på världens äldsta bevarade Volvo, Lisebergskaniner och andra föremål från 1900-talets Göteborg. Utifrån föremålen undersöker vi frågan vad som egentligen är Grejen med Göteborg.
Sön 7 apr
Sön 7 apr
Internationella Romadagen
Mån 8 apr
Internationella Romadagen Måndag den 8 april är det den Internationella Romadagen och Stadsmuseet öppnar upp dörrarna för att uppmärksamma dagen!
Stadsutveckling 1900-tal: Biskopsgården
Ons 10 apr
Stadsutveckling 1900-tal: Biskopsgården Föredrag om en stad i förändring, denna gång om folkhemmets Biskopsgården.
Ons 10 apr
Samtal: Författarnas Göteborg
Lör 13 apr
Samtal: Författarnas Göteborg Lördagssamtal om skribenterna som ville förändra samhället: Viktor Rydberg, Torgny Segerstedt och Ove Allansson.
Invigning av utställningen Återblickar
Sön 14 apr
Invigning av utställningen Återblickar Förutom sedvanligt tal och klassisk läsk bjuder invigningen på några extra spännande berättelser som dykt upp i arbetet med fotografierna. Varmt välkomna!
Söndagsvisning: Göteborgs födelse
Sön 14 apr
Söndagsvisning: Göteborgs födelse Följ med på en resa genom historien och lär känna de allra första göteborgarna.