Nyheter 07 mars 2022

En doft av Paris när Augusta Lundin flyttar in

Benvitt dräktliv bakifrån, med garneringar i orange, Augusta Lundin, 1890-tal. Foto Ewa-Marie Rundquist

Exklusivt hantverk, flärd och en kundkrets med stjärnglans. Modeskaparen Augusta Lundin lade grunden till såväl haute couture i Sverige som landets första modehus i slutet av 1800-talet. Lördagen den 2 april öppnar succéutställningen Augusta Lundin – Sveriges första modehus på Göteborgs stadsmuseum, som lägger extra fokus på Göteborgs fashionista Blanche Bonde.

– Augusta Lundin förde in franskt mode i Sverige och är än idag oöverträffad när det kommer till haute couture, säger Anna Bergman Jurell, scenograf och kostymtecknare, som curerat utställningen tillsammans med modejournalisten och författaren Lotta Lewenhaupt.

Utställningen visar upp mer än 50 enastående plagg från Augusta Lundins ateljé från 1880-tal till 1930-tal. Här framhävs det höga skrädderiets finesser, detaljrikedom och kvalitet – och Augusta Lundins betydelse för svensk modehistoria. I anslutning till utställningen har Anna Bergman Jurell och Lotta Lewenhaupt även tagit fram den första boken om modedrottningen: Augusta Lundin. Haute couture på svenska (Appell förlag 2020.)

– Det är det första verket och den första utställningen som fokuserar specifikt på Augusta Lundins liv och gärning. Det är verkligen på tiden, säger Lotta Lewenhaupt.

Här syns en detalj av en klänning från 1904, som tillhörde Blanche Bonde. Foto: Kristin Lidell

Här syns en detalj av en klänning från 1904, som tillhörde Blanche Bonde. Foto: Kristin Lidell

Göteborgs första fashionista Blanche Bonde i fokus
Med sin faibless för parisiskt mode och fingertoppskänsla för vad som låg i tiden skaffade sig Augusta Lundin en prominent kundkrets av kungligheter och kulturpersonligheter i Sverige omkring år 1900. Selma Lagerlöf, vars 70-årsklänning visas i utställningen, är bara ett exempel. Ett annat är Blanche Bonde från den inflytelserika Dicksonfamiljen i Göteborg.

– Blanche Bonde var Göteborgs egna fashionista och första riktiga influencer. Det krävs mod för att vara först med det senaste, och hon var modig. På Stadsmuseet har vi tillägnat ett helt rum med plagg ur hennes spektakulära garderob signerade Augusta Lundin, säger Lotta Lewenhaupt.

En elegant klädd kvinna på en trappa

Blanche Bonde på trappan till Tjolöholms slott, där hon bodde åren 1906-1920. Fotograf okänd. Tjolöholms slotts arkiv.

Succéutställningens sista stopp
Utställningen är ett samarbete mellan Stadsmuseet, Thielska galleriet och Malmö museer, där den tidigare visats för fulla hus. I Göteborg får publiken en fördjupad upplevelse i form av nya texter, fler plagg och göteborgsfokus.

– Det är en efterlängtad och exklusiv utställning, där mycket har adderats för Göteborgspubliken. Efter vår älskade modeutställning Göteborgs garderob är det roligt att åter få bjuda publiken på historiskt mode och lyfta fram ännu fler plagg ur våra samlingar. Augusta Lundin som modeskapare är också högst intressant ur ett kulturhistoriskt perspektiv, som pionjär för tidigt kvinnligt entreprenörsskap, säger museichef Carina Sjöholm.

Läs mer om utställningen, Blanche Bondes garderob och Augusta Lundins eminenta kundkrets här.