Samlingsblogg 02 juni 2023

Bildskatten från Internationella luftfartsutställningen 1923

Göteborgs stadsmuseum har i dagarna publicerat närmare tvåhundra fotografier från Internationella luftfartsutställningen (ILUG), delutställningen som ingick i Göteborgs 300-årsfirande 1923.

Bilderna från Internationella luftfartsutställningen har till stora delar tidigare opublicerade, har blivit skannade från gamla glasplåtar och finns nu tillgängliga på museets Wikimedia Commons-sida.

Evenemanget som bestod av två delar, en utställning på Heden och flygtävlingar på det nyinvigda Torslanda flyghamn, ägde rum mellan 20 juli och 12 augusti. Det var den då största internationella luftfartsutställningen i världen och är ännu idag den största som ordnats i Sverige. Ett 150-tal flygplan från elva länder var anmälda och ett stort antal flygplanstillverkare var närvarande. Trots ett ekonomiskt bakslag var det en succé och betraktas idag som en milstolpe i svensk flyghistoria.

Se alla bilder här.

Den 30 juli gick starten på Heden för en ballongtävling från Göteborg till Borås. Vinnarna erhöll den så kallade Andrépokalen.

Svenska militärflygplan av modell Phoenix landar i Torslanda flyghamn efter en uppvisning.

Bild från den stora utställningshallen på Heden med brittiska flygplanstillverkaren Handley Pages utställningsmonter i förgrunden.