Göteborgs garderob & tillskärarakademin

prov-och kännbara plagg

Programmet Scenkostym och historiska dräkter vid Tillskärarakademin i Göteborg har som examensarbete utgått från utställningen Göteborgs garderob och haft i uppdrag att ta utställningen närmare besökaren. Tolv studenter har inspirerats och sytt upp alltifrån herrkostymer till damklänningar, skoluniformer för barn, korsetter och promenaddräkter. De uppsydda dräkterna tillför utställningen en uppskattad taktil dimension.

Museets dräktsamling är känslig och skör. För att den ska hålla i många år till står allt bakom glas och är sparsamt belyst. De nytillverkade bidragen gör det möjligt att känna på materialet, ta en titt på insidan eller kanske till och med prova något plagg.

Plaggen visades på museet i utställningen Göteborgs garderob. Se exempel på uppsydda dräkter nedan. Fotot till höger visar utställningen. Fotograf: Kristin Lidell.

Sjuksköterskedräkt

Uppsydd av Klara Wennerholm

Efter plagg GM:39096 från 1915

”Jag valde denna ensemble då jag är intresserad av äldre arbetsklädsel. Den är ofta sydd för att hålla god kvalitet och utstå mycket slitage. Dagens kläder är sällan slittåliga och man har inte kvalitet och hållbarhet i åtanke. Detta gör det mer spännande att sy efter dåtidens standard.

Klänningen och kjolen är sydda av ett svartvitt randigt bomullstyg, detta tyg är något tunnare än originalets. Förklädet är sytt av ett gammalt lakan i bomullsväv och doket är tillverkat av ett tunt bomullstyg. Det är svårt att i dagens samhälle hitta bomullstyger av samma kvalitet som dåtidens. Våra tyger är ofta mindre tätvävda och inte sällan av sämre kvalitet. Jag har använt mig av det moderna undermaterialet klistervattulin, då det inte kommer att bli någon synlig skillnad i uttrycket.”

Herrensemble

Väst och byxor är uppsydda av Klara Wennerholm. Kavaj är uppsydd av Emma Valderås. Efter modeskiss från 1890.

”Vi valde att sy upp denna ensemble för att ge besökarna en inblick i hur en man klädde sig under sent 1800-tal. Vi valde material för att efterlikna modeillustrationen. Kavajen är skräddaruppsydd och är tillverkad på ett liknande sätt som dåtidens kavajer och har likt dessa kavajer vattulin och tagel som undermaterial. Västen är tillverkad av ett ulltyg, vilket är klistrat med klistervattulin. Detta till skillnad från dåtidens västar som var förstärkta med vattulin eller tagel. Byxorna är sydda i ett tunt ulltyg och linningen är stärkt med tagel.”

Finkappa för barn

Uppsydd av Alice Andersson. Efter plagg GM:36914 från 1950

“Jag valde att sy upp denna barnkappa för att ge barn en möjlighet att känna skillnaden mellan vår tids passform och dåtidens. Den visar också hur stor förändring som kan ske på 70 år. Kappan är tillverkad av ett ulltyg, den är fodrad med ett viskosfoder och är förstärkt med vattulin. Den är uppsydd på ett liknande sätt som förlagan och har likadant undermaterial. Fodret som jag valt att sy i är av ett material som inte fanns tidigt 1900-tal tillgängligt i mitten på 1900-talet, originalet var fodrat med konstsilke.

utställning

Göteborgs garderob

I modeutställningen Göteborgs garderob gläntar vi på dörren till en annan tid. Här möter vi allt ifrån ateljésydda drömklänningar i siden till en liten lappad barnjacka, som slutat sina dagar som isolering i ett torp. Vad kan ett enskilt plagg berätta? Vad kan modet avslöja om sin tid? Och hur kan museets modesamling påverka oss idag?