2 JUNI 2017–22 AUGUSTI 2018

freddie wadlings
kabinett

Mytomspunne Freddie Wadling påverkade den svenska musikscenen under mer än fyra årtionden.

Käppen på bild var inköpt. Den riktiga finns kvar men kände sig inte redo att sitta i en monter.

”Vi har ett garage med flyttkartonger som Freddie Wadling lämnat efter sig. Vi vet inte riktigt vad de innehåller, men behöver hjälp att ta hand om dem. Är det något ni är intresserade av?”

Ungefär så lät det när telefonen ringde hösten 2017 här på Stadsmuseet. Med handskar, kartonger och flyttlådor kom vi till garaget en solig dag i oktober, hälsade på Bella Wadling, Henryk Lipp, Carl Michael von Hausswolff, Lars Sundestrand och några fler vänner till Freddie, och sen öppnade vi garageporten. Vi möttes av en vägg av flyttlådor. Det tog inte en dag att tömma och sortera garaget. Det tog månader. Men redan under den första dagen stod det klart för alla att det här borde bli en utställning.

Det verkar som om Freddie Wadling blev betydelsefull för nästan alla han kom i kontakt med. Om det så var på scen, på skiva eller i ett samtal. Hans närvaro i stunden och lyhördhet genomsyrade allt han tog i. Freddie var punkare, bluessångare, konstnär, basist, vistolkare och rockmusiker. Bland annat. Mot slutet av sin karriär blev han känd för de breda massorna, men på alternativscenen och som influens för andra musiker var han en central person redan under 70-talet.Alla föremål berättar något om den tid de kommer ifrån och därför var Freddies garage både en skattkista och en tidskapsel. Innehållet kan i sig berätta nästan hela historien om Freddies liv, med tyngdpunkt på åren fram till mitten av 90-talet. Allt duser i utställningen har legat i garaget. Varenda pappersbit, varenda tidning, varenda vattenpistol. Han levde i ett ständigt pågående skapande som resulterade i en mängd musikaliska samarbeten men också i teckningar, texter, kollage och en udda samling föremål. Det här är Freddie Wadlings kabinett.

Utställningen arrangerades av Göteborg stadsmuseum, i nära samarbete med Bella Wadling, Henryk Lipp och Carl Michael von Hausswolff. Med bidrag från Näringslivsgruppen Göteborg & CO, Yamaha och Exakta Print.