intervju: Maja björk lindahl, utställningsproducent

”Vi skapar historien om Göteborg tillsammans”

I Grejen med Göteborg gestaltar ett femtiotal föremål och byggnader Göteborgs 1900-talshistoria. Maja Björk Lindahl berättar om tankarna bakom utställningen – och utmaningen att välja grejerna som ska berätta om ett drygt århundrade.

– Vårt mål har varit att alla ska hitta något de kan relatera till när de kommer hit. Alla har upplevt den här tiden, eftersom utställningen också handlar om nutiden, säger Maja Björk Lindahl.

En kvinna med brunt axellång htår och blå skjorta står framför en äldre byggnad

Maja Björk Lindahl, utställningsproducent på Göteborgs stadsmuseum. Foto: Kristin Lidell

I ständig dialog med göteborgare

Museet har valt ut föremålen i utställningen tillsammans med elva referensgrupper av göteborgare i alla åldrar och med olika bakgrund.

– Vi visade dem vad vi hade i våra samlingar och testade vilka grejer som fick dem att minnas, känna och associera. Vissa föremål slog an mer än andra – spårvagnar och Ullevi till exempel. Sedan valde vi ut en topplista av föremål och stämde av dem utifrån årtionde, geografisk plats och större skeenden som påverkat många under 1900-talet, fortsätter Maja.

svartvit bild av idrottsarenan ullevi

Sportarenan Ullevi förknippar många med Göteborg. Foto: Staffan Westergren, 1958. Göteborgs stadsmuseums arkiv.

Konstnärliga perspektiv på kulturhistorien

Museet har också bjudit in konstnären Nina Bondeson, spelillustratören Dennis Chan och poeten Sara Garib för att tolka historiska händelser och föremål. Nu presenterar de tre separata verk i utställningen, kopplade till bland annat brödkravallerna 1917 och en barnmorskeväska från förra sekelskiftet.

– Vi vill ha med många röster och ge nya ingångar till kulturhistorien. Jag tror att många som kommer hit kommer att upptäcka nya grejer med Göteborg, även de som har bott här i hela sitt liv.

Utställningen är associativt uppbyggd och föremålen är förbundna med lysande trådar i taket. Trådarna leder besökaren genom utställningen, men här är det också möjligt att gå sin alldeles egen väg.

– Jag hoppas att det blir lite som att gå på upptäcktsfärd bland minnen på en gammal vind. Att utställningen ska fungera att umgås i och att man får veta mer av den man kommit dit med, men också av andra besökare som lämnat kommentarer och svar på museets frågor, säger Maja Björk Lindahl.

En man med ljust lockigt hår och glasögon står på en stege och håller i ett fång orangelysande trådar som ska fästas i taket

Museets tekniska producent Pär Bengtsson i full färd med att montera neontrådar i taket som visar vägen genom utställningen. Foto: Kristin Lidell

Göteborg i nöd och lust

Utställningen bjuder på mycket hjärta och skratt, inte minst genom en humorhörna tillägnad Göteborgshumor. Men här ryms också mörka händelser i Göteborgs historia. En barnsele berättar om vanvården på Vidkärrs barnhem och gatstenar om EU-kravallerna.

Vi vill spegla hela Göteborg, i nöd och lust. Våga prata om det svåra och det lättsamma.

Starka och gripande föremål från Backabranden 1998 visas i samarbete med Brandoffrens anhöriga (BOA).

– Vi vill spegla hela Göteborg, i nöd och lust. Våga prata om både det svåra och lättsamma. Vi vill också väcka intresse och omsorg för vår gemensamma stad och historia. Och historien om Göteborg skapar vi bäst tillsammans, säger Maja Björk Lindahl.

När utställningen öppnar bjuds publiken in att göra den klar. Här finns interaktiva stationer med möjlighet att göra skriftliga tillägg – och en helt tom monter som står och väntar om någon i publiken har spännande 1900-talsföremål att visa upp.