grejen med göteborg
grejen med Volvon
Varför heter en bil Larson och vad har den med kräftor att göra? Det finns en hel del att berätta om bilen som står i vår utställning. Dessutom är den världens äldsta bevarade Volvoprototyp!
Varför heter en bil Larson och vad har den med kräftor att göra? Det finns en hel del att berätta om bilen som står i vår utställning. Dessutom är den världens äldsta bevarade Volvoprototyp!
Det finns en historia om hur bilmärket Volvo kom till. Sommaren 1924 möttes två gamla kollegor från SKF (Svenska Kullager-Fabriken). Det var Gustaf Larson, som tidigare jobbat inom engelsk bilindustri, och Assar Gabrielsson. Nu hamnade de på samma restaurang, och över ett fat kräftor bestämde de sig för att försöka starta en svensk biltillverkning.
En av cheferna på SKF hade en svåger som var konstnär: Helmer MasOlle Ohlsson. Mest var han känd för att måla porträtt av dalkullor i sockendräkt, men han hade även designat vagnar. Han kunde väl rita en bil?
Första målet var att ta fram en provserie på tio bilar. Den nya bilen fick arbetsnamnet Larson, eftersom det var Gustaf Larson som skulle konstruera bilen. Men hur skulle bilen egentligen se ut? En av cheferna på SKF hade en svåger som var konstnär: Helmer MasOlle Ohlsson. Mest var han känd för att måla porträtt av dalkullor i sockendräkt, men han hade även designat vagnar. Han kunde väl rita en bil? Jodå, det kunde han, och han passade även på att designa själva Volvoemblemet. Karossen beställdes av en vagnfabrik i Stockholm.
Själva bilföretaget Volvo grundades sommaren 1926, som ett helägt dotterbolag till SKF. Volvo är latin och betyder ”jag rullar”, och den första Volvobilen rullade ut samma sommar. En trist detalj är att det inte hände i Göteborg, utan i Stockholm, men de första bilarna kördes ner till västkusten, och när serietillverkningen satte igång året efter, så var det i Lundbyfabriken på Hisingen.
Volvon var född, men i ärlighetens namn var Sverige kanske inte riktigt redo för en egen personbilsindustri. Det skulle dröja tjugo år innan personbilsförsäljningen tog fart på allvar. Lastvagnar och bussar blev dock en succé som gjorde att företaget kunde utvecklas. Under 1950-talet började Volvobilar exporteras till USA och på 1960-talet körde skådespelaren Roger Moore runt i sportbilen Volvo P1800 i TV-serien Helgonet. År 1964 invigdes Torslandaverken och Volvo hade blivit Sveriges största företag!
Men Göteborgs stadsmuseums bil, hur hamnade den här? Jo, den fick dåvarande Historiska museet som gåva redan 1935. Då var bilen alltså knappt tio år, och Volvos storhetstid låg ännu långt i framtiden. Men tack vare den gåvan kan du komma till museet och utställningen Grejen med Göteborg, och se en riktig ur-Volvo. Det är faktiskt världens äldsta bevarade Volvoprototyp.
/