Det regnar snett i göteborg

Dåliga paraplyer har inte en chans mot stadens mest arketypiska väder – snett regn. Göteborgsväder kräver regnskydd av god kvalitet. Även kontorsarbetande bär gummistövlar och vissa fegar inte för plastpåse över frisyren. Men har det alltid regnat snett och vad händer i framtiden?

Kastvindar och paraplyskelett

Plötsligt känner du hur regndropparna skjuts in från sidan och kommer åt platser på kroppen där du absolut inte önskar underkylt regn. Det iskalla vattnet, via halsgropen eller nacken, kan betraktas som ett slags kollektivt dop för göteborgare. OCH: Glöm billiga paraplyer! De har inte en chans. Offentliga papperskorgar fylls av paraplyskelett, när kastvindarna gjort sitt jobb. Slit och släng men annat var det förr. I början av 1900-talet fanns många paraplymakare i vår stad, som Charles Dahlberg. Hans familjeföretag AB Förenade paraplyfabrikerna, både tillverkade och reparerade högkvalitativa paraplyer. I en intervju från 1970-talet, berättar han att företaget hade 18 hemsömmerskor som sydde fast tyg på paraplyspröt av stål. De färdiga paraplyerna, svarta åt herrar och kulörta åt damer såldes sedan i familjens butiker på Andra Långgatan, Larmgatan och på Kungsgatan men också hos göteborgsbutikerna: Turitz, Gillblads, Meeths och Törnstens. Regniga dagar under 1920- och 30-talet kunde det vara 100 reparationer på en dag. Sen hårdnade konkurrensen och sopade bort alla stadens paraplymakare.

Mörka moln

Men hur mycket regnar det? Så det räcker. I genomsnitt var tredje dag. Motsvarande 776 mm per år, men det är inte ens mest i Sverige. Landets främsta duschkabin är oftast grannstaden Borås. Sjuhäradsbygden är regnrikast tillsammans med Hallands inland och västra fjällen. Golfströmmen är rena E6:an för lågtryck. Nederbörden påverkas till stor del av väder som når oss från Atlanten. De mörka molnen rullar in, parkerar och tömmer sitt sneda regn över oss alla.

Kollapsade avlopp

Redan år 1622 rasade hamnkanalen ihop på grund av ihärdiga höstregn. Skillnaderna är inte stora mellan nu och då. Gamla nyheter om dåligt väder, fanns redan för 100 år sedan. Rapporterna om oväder har varit lika konstanta som ovädren själva. Bilden på handelsmannen iklädd seglarstövlar i översvämmade butik, dateras 1937. Artiklar om kollapsade avlopp och hur räddningstjänsten får länspumpa, är återkommande. Göteborg ligger illa till för klimatförändringar på grund av direktkontakt med älven, via vallgraven och Stora Hamnkanalen. Men också via Mölndalsån och Säveån. Staden anlades vid den lägsta punkten vid Göta Älv. Ändå byggs här som aldrig förr, fler hårdgjorda ytor som lär få problem när 100-års regnen drabbar. Vid översvämning kommer förorenat vatten ut. Men det kan också bli ännu värre.

Sydvästen skyddar

Bäst då att satsa på kläder efter väder. Vanligt i stadsbilden är gummistövlar, gummerade regnrockar och en käck sydväst. Klädkoden funkar även för kontorsanställda. Utan kapuschong räknas du som våghalsig. Snett regn dikterar gatans mode och regnkläder krävs för att vardagslogistiken ska fungera. Diskussionstrådar på sociala medier diskuterar vilka regnställ som klarar cykelpendling och håller torrt. Gillar du inte regn är nog västkusten inte din grej. Bättre att satsa på Kalmartrakten eller Abisko, där är det torrast i Sverige. Men då är du å andra sidan långt från vår hamnstads charm, salta arkipelag och fulsnygga stadsbild. Det unika med Lilla London vid Göta Älv.

Mera regn

Lyssna på vår podcast En kvart om Göteborg och avsnitten nedan!

Toppbild: Förenade Paraplyfabriken. Charles Lindbergs far Nils i dörren på Andra Långgatan ca 1920-tal. Göteborgs stadsmuseums arkiv.