nytt i publikens monter!

grejen med gipsfigurerna

1923 visades Gervasio Bernardis gipsfigurer på Göteborgs Jubileumsutställning. Idag står drygt 1000 figurer undangömda i göteborgaren Ingemar Blomqvist källare. Nu visas ett urval på Göteborgs stadsmuseum.
Det här är berättelsen om Bernardis Konstgjuteri som under ett halvt sekel gav fler möjlighet att omge sig med konst till en billig peng.

Allt började år 1911. Då tog italienaren Gervasio Bernardi gipsgjutarkonsten från Italien till Göteborg och öppnade en liten ateljé på Otterhällan. Här gjöts och målades gipsfigurer som såldes via dörrknackning. Men som invandrare hade han egentligen inte rätt att bedriva affärsverksamhet och det dröjde till 1923 innan han fick lov att registrera sin firma.

Berättelsen om Göteborgs första gipsgjuteri går från Italien till Göteborg och tillbaka igen.


1923 flyttade Gervasio Bernardi till större lokaler på Postgatan i centrala Göteborg där han också öppnade butik. Figurerna sålde som smör och Gervasio kunde snart anställa fler arbetare. Alla rekryterades från hans hemby Brandeglio, en liten by i Toscana där många äldre fortfarande talar göteborgska. Efter pensionen återvände nämligen många arbetare till byn – och berättelsen om Göteborgs första gipsgjuteri går så från Italien till Göteborg och tillbaka igen.

Svartvit bild av gipsfigurer utställda och texten Bernardi Konstgjuteri GÖteborg

Firman Bernardi konstgjuteri ställer ut på Jubileumsutställningen 1923. Foto: Anders Wilhelm Kernell, Göteborgs stadsmuseums arkiv

Verksamheten växer
I samband med stadens 300-årsjubileum 1923 fick Bernardi prestigeuppdraget att utsmycka Lisebergs stora Kongresshall inför nöjesparkens öppning. På taket skapade han sex figurer i grekisk stil. Kopior av dessa syns idag på Stora scenens tak. Bernardis konstgjuteri deltog också under den stora Jubileumsutställningen i staden, med en egen utställning av gipsfigurer.

sex gipsfigurer på taket på lisebergs kongresshall

Lisebergs kongresshall smyckades med sex gipsfigurer från Bernardis konstgjuteri. 1953 byttes de ut mot kopior då figurerna hade svårt att stå emot Göteborgsvädret. Foto: Anders Wilhelm Kernell, Göteborgs stadsmuseums arkiv.

Fattigmanskonst för alla
I Bernardis Konstgjuteri tillverkades stora och små gipsfigurer i över femtio år. Efter att ha sökt licens hos Walt Disney tillverkades här Disneyfigurer som Snövit och Kalle Anka. Men här skapades även klockor, urnor, tomtar och kopior av mer välkända konstverk – som Pojken och grodan av Per Hasselberg. Vissa signerades med etikett, andra med inristad signatur. Gipsavgjutningar gav fler möjlighet att omge sig med sina favoritverk. Men de som hade råd att köpa dyrbarare konst med finare stämplar kallade gipsfigurerna ”fattigmanskonst”. 1952 avled Gervasio Bernardi efter en tids sjukdom och verksamheten fortsatte drivas av hans söner. På 1960-talet revs lokalerna på Postgatan och omkring 1970 slog gjuteriet igen.

Färgglada gipsfigurer på en hylla föreställande Kalle, snövit med flera.

Här syns ett par av de kända Disneyfigurer som trängs i Ingemar Blomqvists källare. Foto: Göteborgs stadsmuseum

Från källare till dagens ljus i Publikens monter
Ingemar Blomqvist har aldrig träffat sin morfar, men har samlat på hans figurer och fascinerats av hans berättelse sedan 30-års åldern. Genom åren har det blivit en hel del besök på loppisar och auktioner för att få fatt i sällsynta exemplar. Idag omfattar Ingemars samling omkring tusen figurer, som trängs på ett par hyllor hemma i källaren.

Just nu visas ett urval av Ingemar Blomqvists gipsfigursamling i Publikens monter i utställningen Grejen med Göteborg.

Läs mer om tidigare utställningar i publikens monter här.