kommande utställning

augusta lundin
SVERIGES FÖRSTA MODEHUS

Öppnar lördag 2 april 2022

kvinna med benvitt dräktliv bakifrån, med garneringar i orange, 1890-tal

Augusta Lundin, benvitt dräktliv bakifrån, med garneringar i orange, 1890-tal. Foto: Ewa-Marie Rundquist

Augusta Lundin (1840–1919) anses vara den allra första couture-sömmerskan i Sverige och öppnade 1867 sin ateljé. Hennes modekreationer följde det parisiska modets strömningar och bars av personer från såväl kungahuset som kulturvärlden. Utställningen visar upp mer än 50 enastående plagg från Augusta Lundins ateljé från 1880-tal till 1930-tal, däribland Selma Lagerlöfs 70-årsklänning och ett flertal kreationer från Blanche Bondes garderob. Uppbyggda scenografier ger en ingång både till sömmerskornas lokaler och de eleganta kundernas salonger.

Efter att utställningen om Augusta Lundin visats för fulla hus på Thielska galleriet i Stockholm och på Malmö museer flyttar den nu till Göteborg och Stadsmuseet. Här får publiken möta ännu fler plagg ur Stadsmuseets samlingar, nya fördjupande texter – och ett helt rum tillägnat grevinnan Blanche Bonde, Göteborgs egna fashionista, som ägde ett stort antal klänningar signerade Augusta Lundin.

Bakom utställningen står kuratorerna Anna Bergman Jurell, scenograf och kostymtecknare och Lotta Lewenhaupt, modejournalist och författare. I samband med utställningen har de även tagit fram boken Augusta Lundin – Haute couture på svenska (Appell förlag 2020).

Utställningen är producerad gemensamt av Thielska Galleriet, Malmö museer och Göteborgs stadsmuseum.

Augusta Lundin – haute couture

Första gången mode-Sverige vaknade till medvetande var när Augusta Lundin öppnade sitt modehus vid Brunkebergstorg på 1870-talet. Runt sekelskiftet 1900 ansågs Mamsell Augusta vara modets okrönta drottning. Det som ger Augusta Lundin en särskild plats i svensk modehistoria är det skickliga sömnadsarbetet, hon var aldrig klädskapare i ordets rätta bemärkelse eftersom hon inte tog fram egna modeller, men lyckades ändå diktera modet med hjälp av sin fingertoppskänsla för vad som låg i tiden. Genom att hålla hög modegrad höll hon ribban för vad en sömnadsateljé kan åstadkomma. Där gjorde hon avtryck: att skapa mode handlar inte bara om att hitta nya stilar, utan också om att bemästra ett hantverk – i vilket varje liten detalj räknas. Agusta Lundin var en yrkesstolt sömmerska, vilket lade grunden till hennes framgångar och berömmelse.

Augusta Lundin – haute couture på svenska är rikt illustrerad med historiska bilder och nytagna fotografier av Ewa-Marie Rundquist. Skribenter: Lotta Lewenhaupt, Anna Bergman Jurell, Tonie Lewenhapt, Hanne Eide, Patrik Steorn, Barbara Beck-Friis och Maria Carlgren.

Boken säljs i Stadsmuseets butik.