Björkåfrihet

Området runt Järntorget är unikt i Göteborg. Här finns idag den blandstad som på senare år varit ett ideal i stadsbyggandet. Butiker, verksamhetslokaler, publika funktioner som bibliotek och kulturhus, kulturella näringar och bostäder, allt finns närvarande inom området. En av dessa verksamheter är secondhandbutiken Björkåfrihet där Nellie Agfjord arbetar. 

Hur länge har ni varit verksamma i området?
– På Linnégatan 9 har butiken legat sedan 1992.

Berätta om er verksamhet?
– Vi är en förening, som precis har bytt namn till Björkåfrihet – tidigare hette vi Emmaus Björkå och ingick i Emmausrörelsen. Föreningen i sig jobbar som den gjorde innan namnbytet, och vi har samma värdegrund som vi alltid haft. Vi är en ideell förening som bedriver second hand och bistånd. Vi har produktion i Göteborg och Malmö. Personer skänker saker till oss, gåvor som sedan sorteras och prismärks av personal.

Vi säljer i butik och som grossist och på export. Vi har fem butiker totalt i Sverige - två i Malmö, två i Göteborg och en i Borås. Lager och logistik med sortering och prismärkning ligger på Backaplan i Göteborg och där ligger också huvudkontoret. Detta görs även i Malmö. Allt som skänks hamnar där först. I verksamheten på Linnégatan finns tolv anställda. Vi bedriver också handledarskap för praktikplatser på olika enheter, det ingår i butikssäljarrollen att vara handledare. Vi har tre praktikanter max samtidigt, det kan vara arbetsträning eller komma från andra företag som hjälper till med praktiksamordning. Att ha praktikanter är ett arbete som har med vår värdegrund att göra, vi vill hjälpa till!

Pengarna vi får in i verksamheten går till bistånd. Ofta ger vi bidrag till andra organisationer, exempelvis en välgörenhetsorganisation i Västsahara. Det är olika projekt både internationellt och i Sverige som vi skänker till. I vårt skyltfönster har vi en chans att få berätta vad vi står för och tycker, samtidigt som vi kommunicerar och marknadsför oss. Det är sak som gör oss speciella, att vi skyltar med starka budskap. Det gör vi medvetet för att nå ut till de som går förbi och för att de ska få en tankeställare. Vi har en butikskommunikatör som jobbar med detta. Vi har fått väldigt starka reaktioner på skylten, både positiva och negativa. Det är en stor klyfta i stadsdelen mellan människor, det finns både vänster och höger och det gäller även människor som handlar hos oss. Budskapet i skylten kan väcka reaktioner hos våra kunder – de vill gärna berätta om de inte håller med. Vi vill att alla ska handla här, men det är viktigt att nå ut med våra värderingar. Citybutiken i Malmö jobbar på samma sätt.

Vad är det som gör att ni är verksamma i den här stadsdelen?
– Det går väldigt bra i den här stadsdelen – den person som vill handla second hand och har våra värderingar bor här. Vi är där målgruppen är. Denna butik har vissa kategorier i försäljningen som vår butik på Backaplan inte har - här har vi mer design och märkesprylar. Vi säljer mer retrokläder. Vissa baskategorier är dock samma, men där säljer de även större möbler och prylar.

Hur skulle du beskriva Järntorgsområdet?
– Väldigt färgstarkt. Det är alla typer av människor som både bor och samlas här. Sedan är det inte citymiljö som i Brunnsparken, jag tror att det är det kulturella som skiljer ut det från Avenyn. Det är det som drar för folk och som gör att de känner sig hemma här. Även om man bor utanför stan så kommer man gärna hit, det är en välkomnande atmosfär. Sedan är Andra Långgatan en gata som skiljer sig så mycket från andra – det är billigt att gå ut och äta, medan Tredje Långgatan är en helt annan sak.

Hur har du sett att området har förändrats under den tid som du har varit verksam här? Vad tänker du om det?
– Jag har jobbat här sedan 2014. Det som jag tänker har förändrats är att det känns lite som att man håller på att städa upp stadsdelen. Tredje Långgatan drar till sig andra grupper. Samtidigt så finns det andra kvar – vi märker inte skillnad på vilka som handlar här hos oss. Men det är många fler som handlar här idag, second hand har blivit populärt. Vi säljer mycket mer nu än vi gjorde för fem år
sedan. Känns som att det är mer människor som rör sig i området i dag.

Har du någon berättelse eller särskild händelse från de här åren som ni varit verksamma här som du tycker säger mycket om karaktären i området? 
– Way Out West är väldigt stort här hos oss. Festivalområdet ligger nära, så för oss så märks det så tydligt när det händer. Kundkretsen förändras inte men det blir en fest även här! Många är i butiken samtidigt, och det är människor från andra delar av landet, många stockholmare exempelvis, och många unga. Det blir verkligen festivalstämning här också. Under filmfestivalen märker man också skillnad, kanske inte i lika hög grad, men det märks att det kommer in ännu mer kulturmedvetna människor.

Text och foto: Vanja Larberg, utvecklingsledare stadsutvecklingsenheten.