Skola

Pedagogik nära historien

På Göteborgs stadsmuseum hittar du ett brett utbud av visningar och skollektioner. Tillsammans med läraren ger vi eleverna en lektion utanför klassrummet i en spännande miljö.

Visningar och lektioner

Hos oss hittar du utställningar om Göteborgs historia, från forntid till nutid. Här finns temautställningar och tillfälliga utställningar. Vi erbjuder stadsvandringar och visningar i samband med arkeologiska utgrävningar. Museet har erfarna och engagerade pedagoger som gör varje besök till något extra!

BOka

Lektioner på Göteborgs stadsmuseum bokas via museernas gemensamma bokningssida, KuBo. Där hittar du ett brett utbud av visningar. Maxantal elever vid en lektion är 30 stycken. Lektionslängden är olika så se gärna respektive lektion. Obs! Om lektionen måste avbokas görs det via e-post senast en vecka före besöket.

Boka här

Besök oss digitalt

Kan du inte komma till oss? Då erbjuder vi kortare visningar över TEAMS, vanligen med fokus på ett utvalt föremål. Länk till lektionen skickar vi några dagar före bokat tillfälle. Du bokar även dessa via KuBo.

Boka här

Kom på egen hand

Du kan som lärare även ta med
din klass till museet utan att boka en skollektion. Då vill vi att du meddelar oss på e-post: pedagog.stadsmuseum@kultur.
goteborg.se.

Då kan vi undvika onödiga krockar i utställningarna. På KuBo hittar du lärarhandledningar till några av
museets utställningar.

Till lärarhandledningar

Förskola, grundskola, gymnasium och SFI inom Göteborgs kommun: Kostnadsfritt.

Förskola, grundskola, gymnasium och SFI från andra kommuner: 510 kr per lektion.

För universitet, Folkhögskola och andra eftergymnasiala utbildningar är priset 1 200 kr per lektion. Entré ingår.

Avbokning

Om lektionen måste avbokas görs det per e-post. Observera att du måste avboka lektioner senast en vecka innan besöket. I annat fall debiterar museet en kostnad på 500 kr. Samma debitering sker om en grupp inte dyker upp på avtalad tid.

Maximalt antal elever vid en lektion är 30 stycken.

Lektionslängden växlar, men är vanligen 60 eller 75 minuter.

Plats för att äta egen matsäck finns i Barnens museum. Där finns också toalett.

filmer och fördjupningar

Vi har tagt fram korta och långa lektioner som du hittar i vårt Digiseum. Där har vi samlat filmer, artiklar och olika nedslag om Göteborgs historia.

Till Digiseum

Om vår pedagogik

Pedagogerna på Göteborgs stadsmuseum arbetar i enlighet med vårt pedagogiska program. Programmet lägger stor vikt vid att det ska finnas ett uttalat syfte med varje lektion och att eleverna ska kunna delta genom samtal och övningar.

För dig som är intresserad av de pedagogiska metoder vi arbetar med på Göteborgs stadsmuseum och vill få tips på hur du själv kan skapa en museilektion, har vi tagit ett häfte som berättar om vår pedagogik. Häftet heter Museipedagogik från grunden och är skrivet av museets pedagoger. Maila till oss (se adress nedan) så skickar vi dig ett exemplar utan kostnad. Glöm inte uppge namn och din postadress.

Stöd för skolor utanför göteborg

Det är möjligt att söka stöd från Västra Götalandsregionen (arrangörsstödet) för er resa och ert besök. Det är den kommunala samordnaren som avgör om stöd kan betalas ut. Det finns två olika stöd som går att söka: Resestöd samt subvention av entréavgifter/guideavgifter. Klicka här för att läsa mer om stödet.

Annan grupp än skola?

Annan grupp än skola? Du kan även boka en visning som privatperson, för din arbetsplats, din förening eller liknande. Kontakta oss för mer information.

Kontakta oss gärna.
E-post: pedagog.stadsmuseum@kultur.goteborg.se