Blogg

Urbanum

Kaffekultur i retur på Fredsgatan

Butiker och caféer som ligger kvar på samma plats under lång tid blir ett slags urbana vardagsrum där många känner sig välkomna in. Så var det med Mauritz Kaffe på Fredsgatan i centrala Göteborg. Under fyra decennier var det en mötesplats för kaffeälskare. Tord Wetter, fjärde generationen av kaffehandlare inredde caféet 1976 med inspiration från Tazza d´Oro i Rom i Italien. I lokalerna bjöds på gott nyrostat kaffe, klassisk musik och hembakade bullar. Att caféet kunde vara kvar under lång tid hängde ihop med att det låg i en äldre historisk fastighet byggd 1887, vilket medförde en låg hyra. I början av 70-talet var den 45 000 kronor om året. Men 2012 köptes kvarteret upp av en ny ägare, Hufvudstaden, ett fastighetsbolag med huvudsäte i Stockholm. Genom ägarbytet skulle Mauritz Kaffe få en årshyra på 1 miljon, vilket det året var en ny högsta nivå i Göteborg och en omöjlighet för caféet att dra in på kaffe och äppelbullar. Mauritz fick stänga och kundkretsen försvann. Tord Wetter gick tillbaka till att sälja kaffebönor i säck precis som hans farfarsfar gjort på 1800-talet.

Bolaget laddar om

Men vad hände på Fredsgatan? Under lång tid ingenting som syntes ut mot gatan. Hufvudstaden skulle förädla kvarteret till en ”dynamisk citymagnet” som det stod i reklamen men av det märktes inte mycket. Jo, dörrarna fick nya omfattningar av kopparplåt. Även fönstren byttes ut. Men fastighetsbolaget vars omsättning ökade med 4 % bara under första halvåret i år (enligt halvårsrapporten) och har en omsättning på 900 miljoner kr, verkade inte ha någon brådska att få igång verksamheter på gatan. Fastig­hets­beståndet blev stående som kassakor på göteborgsmark i bästa läget. Men nu har bolaget laddat om. I en artikel i GP (25 sep 2017) beskrivs projektet – Fredstan som en ny stadsdel, som ska byggas mellan Brunnsparken och Trädgårds­föreningen. Här ska rustas upp med kontor, hotell och bostäder och här kommer erbjudas shopping i lyxsegmentet. Varumärken som Michael Kors och Chanel Beauty Store är på ingång. Men också fler mötesplatser för som det står i GP-artikeln: ”Vi vill ge Fredstan en stark identitet”. I texten nämns cafékedjan Da Matteo i det sammanhanget.

Dyr flirt i gatunivå

Staden har alltid lockat genom sitt varuutbud. Skyltfönster är för att citera stadsbyggnadshistorikern Bosse Bergman ”kikhål in i stadens buk av rikedomar och skatter”. I skyltfönster ser vi vad staden erbjuder men också vad vi vill uppnå och bli som männis­kor, menar han. Säkert kommer lyxbutikerna att locka som dyr flirt i gatunivå, men någon social samvaro med låga trösklar blir det ju inte. För det krävs det verksamheter med annat tänk och då passar ju Da Matteo, en cafékedja som enligt hemsidan: ”föddes ur en längtan att skapa möten”. Och inte bara det, utan visionen för Da Matteo var också: "ett kafékoncept som var integrerat med fastighetens historiska värde". Att dricka kaffe i kulturmiljö brukar funka på fikasugna. Här finns också ett tänk bakom. Da Matteos grundare Matts Johansson beskriver konceptet bakom cafékedjan: ”Jag ville skapa ett nytt uttryck – en blandning av den italienska och nordiska coffee shopen”. Och det är säkert helt sant. Ingen skugga ska falla över Da Matteo. Men flyttar vi blicken mot fastighetsägaren, visst låter det bekant på något vis – den nya identiteten och de kaffebaserade mötesplatser som Hufvudstaden tillsammans med Vasakronan vill skapa? Faktiskt som en kopia på den som fanns här under 40 år, men då som original.

/ Ylva Berglund